BAB 7 : STRATEGI PENGURUSAN BILIK PEMBELAJARAN (SMK TENGKU IDRIS SHAH) 2020




NAMA AHLI KUMPULAN & NO MATRIK

1) Nurul Hana Binti Alwi (D20191089207)
2) Ainol Jamal Azhar Bin Ariffin (D20191089215)
3) Norafizah Binti Ramly (D20191089225)
4) Nur Farhana Binti Annuar (D20191089238)
5) Ahmad Adeel Wajdi Bin Ahmad Zaidi (D20191089242)
6) Nur Ainatul Zahra Binti Mohd Yazi (D20191089244)


PENGENALAN


Bab kelapan yang dibincangkan di dalam kursus Pengurusan Pembelajaran (KPS 3014) ini ialah strategi mengurus bilik pembelajaran (bilik darjah/makmal/studio/dll). Bab ini menjelaskan, mengenalpasti serta merancang konsep mengenai tiga faktor strategi bilik pembelajaran iaitu faktor fizikal bilik pembelajaran, faktor interaksi dalam bilik darjah dan faktor mengurus iklim pembelajaran yang positif.
Mengikut Kamus Dewan (1998), strategi merupakan rancangan yang teratur untuk mencapai matlamat atau kejayaan. Strategi juga memberi erti kebijaksanaan dalam menguruskan sesuatu perkara. Menurut Mok Soon Sang di dalam bukunya Pedagogi Pengajaran dan Pembelajaran (2010), dalam bidang pendidikan, strategi merujuk kepada kebijaksanaan memilih pendekatan serta kecekapan merancang kaedah dan teknik dalam satu-satu pengajaran berdasarkan objektif pelajaran yang telah ditentukan. Dengan perkataan lain, strategi pengajaran dan pembelajaran merujuk kepada teknik perancangan kaedah serta teknik mengajar berdasarkan sesuatu pendekatan.
Menurut Halizah Hamzah dan Joy Nesamalar Samuel (2009), pengurusan bilik pembelajaran didefinisikan sebagai kemahiran guru menggunakan masa, ruang, sumber pembelajaran, peranan dan menguruskan tingkah laku pelajar dalam menyediakan suatu iklim pembelajaran yang sesuai. Selain itu, menurut Richards (dalam Ahmad Zabidi Razak, 2006) menjelaskan “pengurusan bilik darjah” sebagai organisasi dan kawalan guru ke atas tingkah laku, pergerakan serta interaksi pelajar semasa pembelajaran berlangsung supaya pengajaran dapat dilaksanakan dengan berkesan.”

VISI, MISI DAN WAWASAN SMK TENGKU IDRIS SHAH




MIND MAP


ANALISIS SWOT






ISI-ISI PENTING


Faktor yang mempengaruhi strategi menguruskan bilik pembelajaran ialah faktor fizikal bilik pembelajaran. Fizikal bilik pembelajaran ini menyediakan persekitaran fizikal yang berubah-ubah mengikut perkembangan idea pendidikan dari semasa ke semasa seperti pembelajaran Abad ke- 21. Selain itu, unsur fizikal bilik pembelajaran juga diklafikasikan mengikut perbezaan ciri-ciri dan fungsinya seperti bilik menjahit hanya di khas untuk bilik amali menjahit kepada para pelajar dan mempunyai fungsi dan cirinya yang sendiri. Faktor fizikal bilik pembelajaran ini juga menitikberatkan daripada aspek kebersihan bilik pembelajaran, keselamatan, penggunaan kemudahan yang disediakan, keselasaan pelajar di dalam bilik pembelajaran serta keindahan di dalam bilik pembelajaran yang dihiasi dengan warna-warna yang menarik dan juga hiasan yang menarik. 
Di samping itu, faktor fizikal bilik pembelajaran ini juga menitikberatkan struktur bilik pembelajaran daripada segi penyusunan bilik, keluasan ruang untuk para pelajar, pencahayaan yang terang dan selesa, penyusanan meja untuk kelesaan pelajar di dalam sesi pembelajaran dan pengajaran serta aspek psikologi seperti guru dan pelajar. Selain itu, persekitaran fizikal yang berkualiti sangat penting untuk memainkan emosi yang stabil untuk para pelajar dan guru, hubungan kemanusiaan sangat mempengaruhi pelajar dari aspek hormat menghormati serta amalan nilai-nilai murni yang diterapkan serta amalan mesra budaya (menurut Woolfook, 2007) iaitu persekitaran khusus yang bersifat multidemensi. Dalam konteks pembelajaran pula, interaksi berkonsepkan hubungan komunikasi di dalam sesi pembelajaran. Interaksi adalah satu proses yang saling bertindak berlaku apabila wujud sekurang-kurangnya komunikasi dua pihak. Istilah dua pihak bermaksud sama ada ia merupakan interaksi antara perseorangan ataupun secara berkumpulan. Kaedah interaksi di dalam proses pembelajaran terbahagi kepada tiga iaitu:


1.     Interaksi tradisional – hanya melibatkan guru yang mengajar dan murid mendengar (interaksi yang berlaku hanya sehala)

2.      Interaksi dua hala – apabila guru mula mengadakan perbicangan bersama murid maka proses pembelajaran melibatkan dua hala iaitu guru dan murid


3.      Interaksi pelbagai hala – (interaksi antara guru dengan murid dan murid dengan murid) gaya atau kaedah simulasi dan demokratik
         
            Faktor yang terakhir adalah mengurus iklim pembelajaran positif. Menurut (Halpin dan Croft 1963) yang merupakan perintis dalam kajian iklim sekolah mengatakan bahawa iklim sekolah menggambarkan personaliti seseorang individu sendiri dan bagaimana guru tersebut berusaha untuk mencapai tahap organisasi iklim sekolah berkenaan. Mengurus iklim yang positif dapat memupuk minat para pelajar serta penjelasan daripada guru difahami dengan senang. Keprihatinan dan hormat terhadap pelajar dan pembelajaran pelajar adalah penting untuk memupuk perhatian dan semangat para pelajar untuk terus belajar di dalam suasana yang positif dan tidak tertekan. Akhir sekali, mengurus iklim pembelajaran yang positif dapat memberikan matlamat yang jelas dan mencabar intelek para pelajar untuk sentiasa berfikir di luar kotak. 
       Akhir sekali, faktor fizikal bilik pembelajaran daripada segi implikasi strategik bilik pembelajaran ialah pengajaran berpusatkan hanya kepada pelajar, pembelajaran yang bermakna dan seronok untuk di terokai dan tugasan yang diberikan oleh guru adalah selaras kepada para pelajar.Interaksi dapat didefinisikan sebagai suatu tindakan atau perhubungan aktif antara satu sama lain, tindak balas antara dua pihak atau lebih. Meskipun begitu hubung kait Antara interaksi dan komunikasi ialah proses perhubungan dalam kalangan individu serta berinteraksi dan bertindak atau berhubungan secara aktif antara satu sama lain. Pertemuan itu memberi peluang kpd yg hadir untuk saling  bertukar-tukar fikiran.

RUMUSAN

           Konklusinya, strategi mengurus bilik pembelajaran adalah berkait rapat dengan tiga faktor iaitu unsur fizikal bilik pembelajaran, interaksi dalam bilik pembelajaran dan mengurus iklim pembelajaran positif. Oleh demikian itu, strategi mengurus bilik pembelajaran merupakan elemen penting dalam keberhasilan pengajaran dan pembelajaran kepada pelajar untuk mencapai matlamat dan sasaran objektif yang telah di bina. Sekiranya, salah satu faktor tidak dititikberatkan maka strategi mengurus bilik pembelajaran tidak dapat dijalankan dan sasaran objektif.

TAJUK-TAJUK KURSUS PENGURUSAN PEMBELAJARAN
LINK BLOG:
TAJUK 1 : Mengurus Pembelajaran

TAJUK 2 : Pengurusan Dan Pembelajaran Pelajar
https://kps3012-b-2.blogspot.com

TAJUK 3 : Pengurusan Organisasi Dan Kepimpinan
https://kps3014b3.blogspot.com/

TAJUK4 : Pengurusan Murid
https://pengurusanmuridg4.blogspot.com/

TAJUK 5 : Pengurusan Bilik Darjah
https://group5kps.blogspot.com/2020/04/blog-post_5.html

TAJUK 6 : Pengurusan Sumber Sekolah
https://kpskumpulan7.blogspot.com/?m=1

TAJUK 8 : Pengurusan Tingkah Laku Dan Disiplin Murid
https://kpskump12.blogspot.com/

TAJUK 13 : Pengurusan Alam Pembelajaran
https://kps3014132020.blogspot.com/

TAJUK 14 : Pengurusan Interaksi Bilik Darjah
https://kps3014kumpulan15group15.blogspot.com/

RUJUKAN

1.Ahmad Zabidi Abdul Razak. (2006). Ciri Iklim Sekolah Berkesan: Implikasinya TerhadapMotivasi Pembelajaran. Jurnal Pendidikan, 31, 3-19,
 http://ejournal.ukm.my/jpend/article/view/14749

2.Hasfarina Binti Habas. (2012).Tahap, amalan dan masalah pengurusan bilik darjah. Di peroleh daripada
///d:/data/Downloads/HasfarinaAbasMFP2012.pdf

3.Aniez. (2012).Mengurus Iklim Pembelajaran Positif. Diperoleh daripada 
https://www.scribd.com/document/93545921/Mengurus-Iklim-Pembelajaran-Positif

4.Che Nidzam Che Ahmad, Noraini. M, Mazlini Adnan, Marzita Putih & M. Hairy Ibrahim. (2013). Pengaruh Persekitaran Fizikal Bilik darjah Terhadap Tahap Keselesaan Pengajaran dan Pembelajaran. Perak. Universiti Pendidikan Sultan Idris.

5.James Ang Jit Eng, Ed.D. (2014). Pengurusan Bilik Darjah: Strategi-Strategi Mewujudkan Komuniti Pembelajaran Berkesan. PTS Publications & Distributors Sdn Bhd.
Rujukan tambahan

6.Aney. amin & Norasmah (2019). Pengurusan bilik darjah Guru baharu Yang mengikuti program pembangungan Guru baharu (ppgb). Jurnal Pendidikan Malaysia 44(1)(2019):21-27
Laman webnya http://ejournal.ukm.my/jpend/article/download/44.01-03/9343


Comments