BAB 7 : STRATEGI PENGURUSAN BILIK PEMBELAJARAN (SMK TENGKU IDRIS SHAH) 2020
NAMA AHLI KUMPULAN & NO MATRIK
1) Nurul Hana Binti Alwi (D20191089207)
2) Ainol Jamal Azhar Bin Ariffin (D20191089215)
3) Norafizah Binti Ramly (D20191089225)
4) Nur Farhana Binti Annuar (D20191089238)
5) Ahmad Adeel Wajdi Bin Ahmad Zaidi (D20191089242)
6) Nur Ainatul Zahra Binti Mohd Yazi (D20191089244)
PENGENALAN
Bab kelapan yang dibincangkan di dalam kursus Pengurusan
Pembelajaran (KPS 3014) ini ialah strategi mengurus bilik pembelajaran (bilik
darjah/makmal/studio/dll). Bab ini menjelaskan, mengenalpasti serta merancang
konsep mengenai tiga faktor strategi bilik pembelajaran iaitu faktor fizikal
bilik pembelajaran, faktor interaksi dalam bilik darjah dan faktor mengurus
iklim pembelajaran yang positif.
Mengikut Kamus Dewan (1998), strategi merupakan rancangan yang
teratur untuk mencapai matlamat atau kejayaan. Strategi juga memberi erti
kebijaksanaan dalam menguruskan sesuatu perkara. Menurut Mok Soon Sang di dalam
bukunya Pedagogi Pengajaran dan Pembelajaran (2010), dalam bidang pendidikan,
strategi merujuk kepada kebijaksanaan memilih pendekatan serta kecekapan
merancang kaedah dan teknik dalam satu-satu pengajaran berdasarkan objektif
pelajaran yang telah ditentukan. Dengan perkataan lain, strategi pengajaran dan
pembelajaran merujuk kepada teknik perancangan kaedah serta teknik mengajar
berdasarkan sesuatu pendekatan.
Menurut Halizah Hamzah dan Joy Nesamalar Samuel (2009), pengurusan
bilik pembelajaran didefinisikan sebagai kemahiran guru menggunakan masa,
ruang, sumber pembelajaran, peranan dan menguruskan tingkah laku pelajar dalam
menyediakan suatu iklim pembelajaran yang sesuai. Selain itu, menurut Richards
(dalam Ahmad Zabidi Razak, 2006) menjelaskan “pengurusan bilik darjah” sebagai
organisasi dan kawalan guru ke atas tingkah laku, pergerakan serta interaksi
pelajar semasa pembelajaran berlangsung supaya pengajaran dapat dilaksanakan
dengan berkesan.”
VISI, MISI DAN WAWASAN SMK TENGKU IDRIS SHAHMIND MAP
ANALISIS SWOT
ISI-ISI PENTING
Faktor yang mempengaruhi strategi menguruskan bilik pembelajaran ialah faktor fizikal bilik pembelajaran. Fizikal bilik pembelajaran ini menyediakan persekitaran fizikal yang berubah-ubah mengikut perkembangan idea pendidikan dari semasa ke semasa seperti pembelajaran Abad ke- 21. Selain itu, unsur fizikal bilik pembelajaran juga diklafikasikan mengikut perbezaan ciri-ciri dan fungsinya seperti bilik menjahit hanya di khas untuk bilik amali menjahit kepada para pelajar dan mempunyai fungsi dan cirinya yang sendiri. Faktor fizikal bilik pembelajaran ini juga menitikberatkan daripada aspek kebersihan bilik pembelajaran, keselamatan, penggunaan kemudahan yang disediakan, keselasaan pelajar di dalam bilik pembelajaran serta keindahan di dalam bilik pembelajaran yang dihiasi dengan warna-warna yang menarik dan juga hiasan yang menarik.
Di samping itu, faktor fizikal bilik pembelajaran ini juga menitikberatkan struktur bilik pembelajaran daripada segi penyusunan bilik, keluasan ruang untuk para pelajar, pencahayaan yang terang dan selesa, penyusanan meja untuk kelesaan pelajar di dalam sesi pembelajaran dan pengajaran serta aspek psikologi seperti guru dan pelajar. Selain itu, persekitaran fizikal yang berkualiti sangat penting untuk memainkan emosi yang stabil untuk para pelajar dan guru, hubungan kemanusiaan sangat mempengaruhi pelajar dari aspek hormat menghormati serta amalan nilai-nilai murni yang diterapkan serta amalan mesra budaya (menurut Woolfook, 2007) iaitu persekitaran khusus yang bersifat multidemensi. Dalam konteks pembelajaran pula, interaksi berkonsepkan hubungan komunikasi di dalam sesi pembelajaran. Interaksi adalah satu proses yang saling bertindak berlaku apabila wujud sekurang-kurangnya komunikasi dua pihak. Istilah dua pihak bermaksud sama ada ia merupakan interaksi antara perseorangan ataupun secara berkumpulan. Kaedah interaksi di dalam proses pembelajaran terbahagi kepada tiga iaitu:
1. Interaksi tradisional – hanya melibatkan guru yang mengajar dan murid mendengar (interaksi yang berlaku hanya sehala)
2. Interaksi dua hala – apabila guru mula mengadakan perbicangan bersama murid maka proses pembelajaran melibatkan dua hala iaitu guru dan murid
3. Interaksi pelbagai hala – (interaksi antara guru dengan murid dan murid dengan murid) gaya atau kaedah simulasi dan demokratik
Faktor yang terakhir adalah mengurus iklim pembelajaran positif. Menurut (Halpin dan Croft 1963) yang merupakan perintis dalam kajian iklim sekolah mengatakan bahawa iklim sekolah menggambarkan personaliti seseorang individu sendiri dan bagaimana guru tersebut berusaha untuk mencapai tahap organisasi iklim sekolah berkenaan. Mengurus iklim yang positif dapat memupuk minat para pelajar serta penjelasan daripada guru difahami dengan senang. Keprihatinan dan hormat terhadap pelajar dan pembelajaran pelajar adalah penting untuk memupuk perhatian dan semangat para pelajar untuk terus belajar di dalam suasana yang positif dan tidak tertekan. Akhir sekali, mengurus iklim pembelajaran yang positif dapat memberikan matlamat yang jelas dan mencabar intelek para pelajar untuk sentiasa berfikir di luar kotak.
Akhir sekali, faktor fizikal bilik pembelajaran daripada segi implikasi strategik bilik pembelajaran ialah pengajaran berpusatkan hanya kepada pelajar, pembelajaran yang bermakna dan seronok untuk di terokai dan tugasan yang diberikan oleh guru adalah selaras kepada para pelajar. Interaksi dapat didefinisikan sebagai suatu tindakan atau perhubungan aktif antara satu sama lain, tindak balas antara dua pihak atau lebih. Meskipun begitu hubung kait Antara interaksi dan komunikasi ialah proses perhubungan dalam kalangan individu serta berinteraksi dan bertindak atau berhubungan secara aktif antara satu sama lain. Pertemuan itu memberi peluang kpd yg hadir untuk saling bertukar-tukar fikiran.
RUMUSAN
Konklusinya, strategi mengurus bilik pembelajaran adalah berkait rapat dengan tiga faktor iaitu unsur fizikal bilik pembelajaran, interaksi dalam bilik pembelajaran dan mengurus iklim pembelajaran positif. Oleh demikian itu, strategi mengurus bilik pembelajaran merupakan elemen penting dalam keberhasilan pengajaran dan pembelajaran kepada pelajar untuk mencapai matlamat dan sasaran objektif yang telah di bina. Sekiranya, salah satu faktor tidak dititikberatkan maka strategi mengurus bilik pembelajaran tidak dapat dijalankan dan sasaran objektif.
TAJUK-TAJUK KURSUS PENGURUSAN PEMBELAJARAN
LINK BLOG:
TAJUK 2 : Pengurusan Dan Pembelajaran Pelajar
https://kps3012-b-2.blogspot.com
TAJUK 3 : Pengurusan Organisasi Dan Kepimpinan
https://kps3014b3.blogspot.com/
TAJUK4 : Pengurusan Murid
https://pengurusanmuridg4.blogspot.com/
TAJUK 5 : Pengurusan Bilik Darjah
RUJUKAN
Akhir sekali, faktor fizikal bilik pembelajaran daripada segi implikasi strategik bilik pembelajaran ialah pengajaran berpusatkan hanya kepada pelajar, pembelajaran yang bermakna dan seronok untuk di terokai dan tugasan yang diberikan oleh guru adalah selaras kepada para pelajar.
RUMUSAN
Konklusinya, strategi mengurus bilik pembelajaran adalah berkait rapat dengan tiga faktor iaitu unsur fizikal bilik pembelajaran, interaksi dalam bilik pembelajaran dan mengurus iklim pembelajaran positif. Oleh demikian itu, strategi mengurus bilik pembelajaran merupakan elemen penting dalam keberhasilan pengajaran dan pembelajaran kepada pelajar untuk mencapai matlamat dan sasaran objektif yang telah di bina. Sekiranya, salah satu faktor tidak dititikberatkan maka strategi mengurus bilik pembelajaran tidak dapat dijalankan dan sasaran objektif.
TAJUK-TAJUK KURSUS PENGURUSAN PEMBELAJARAN
LINK BLOG:
TAJUK 1 : Mengurus Pembelajaran
TAJUK 2 : Pengurusan Dan Pembelajaran Pelajar
https://kps3012-b-2.blogspot.com
TAJUK 3 : Pengurusan Organisasi Dan Kepimpinan
https://kps3014b3.blogspot.com/
TAJUK4 : Pengurusan Murid
https://pengurusanmuridg4.blogspot.com/
TAJUK 5 : Pengurusan Bilik Darjah
https://kps3014upsik6.blogspot.com/2020/04/tajuk-6-pengurusan-sumber-sekolah.html
TAJUK 7 : Strategi Pengurusan Bilik Pembelajaran
TAJUK 7 : Strategi Pengurusan Bilik Pembelajaran
https://kpskumpulan7.blogspot.com/?m=1
TAJUK 8 : Pengurusan Tingkah Laku Dan Disiplin Murid
TAJUK 8 : Pengurusan Tingkah Laku Dan Disiplin Murid
https://kump8pengurusandisiplindantingkahlaku.blogspot.com/
TAJUK 9 : Pengurusan Dan Penasihatan Murid
https://kps3014kumpulan9.blogspot.com/
TAJUK 10 : Pengurusan Pelbagai Budaya
https://pengurusanpelbagaibudayakps3014.blogspot.com/2020/04/kps3014-pengurusan-pelbagai-budaya.html
TAJUK 11 : Pengurusan Murid Pelbagai Upaya
https://topik11kps.blogspot.com/2020/04/bab-11-pengurusan-murid-pelbagai-upaya.html
TAJUK 12 : Pengurusan Sekolah Dan Persekitaran
TAJUK 9 : Pengurusan Dan Penasihatan Murid
https://kps3014kumpulan9.blogspot.com/
TAJUK 10 : Pengurusan Pelbagai Budaya
https://pengurusanpelbagaibudayakps3014.blogspot.com/2020/04/kps3014-pengurusan-pelbagai-budaya.html
TAJUK 11 : Pengurusan Murid Pelbagai Upaya
https://topik11kps.blogspot.com/2020/04/bab-11-pengurusan-murid-pelbagai-upaya.html
TAJUK 12 : Pengurusan Sekolah Dan Persekitaran
https://kpskump12.blogspot.com/
TAJUK 13 : Pengurusan Alam Pembelajaran
TAJUK 13 : Pengurusan Alam Pembelajaran
https://kps3014132020.blogspot.com/
TAJUK 14 : Pengurusan Interaksi Bilik Darjah
TAJUK 14 : Pengurusan Interaksi Bilik Darjah
https://interaksidalambilikdarjah.blogspot.com/2020/04/interaksi-dalam-bilik-darjah_4.html
TAJUK 15 : Pengurusan Pembelajaran Abad Ke-21
https://kps3014kumpulan15group15.blogspot.com/TAJUK 15 : Pengurusan Pembelajaran Abad Ke-21
RUJUKAN
1.Ahmad Zabidi Abdul Razak. (2006). Ciri Iklim Sekolah Berkesan: Implikasinya TerhadapMotivasi Pembelajaran. Jurnal Pendidikan, 31, 3-19,
http://ejournal.ukm.my/jpend/article/view/14749
http://ejournal.ukm.my/jpend/article/view/14749
2.Hasfarina Binti Habas. (2012).Tahap, amalan dan masalah pengurusan bilik darjah. Di peroleh daripada
///d:/data/Downloads/HasfarinaAbasMFP2012.pdf
///d:/data/Downloads/HasfarinaAbasMFP2012.pdf
3.Aniez. (2012).Mengurus Iklim Pembelajaran Positif. Diperoleh daripada
https://www.scribd.com/document/93545921/Mengurus-Iklim-Pembelajaran-Positif
https://www.scribd.com/document/93545921/Mengurus-Iklim-Pembelajaran-Positif
4.Che Nidzam Che Ahmad, Noraini. M, Mazlini Adnan, Marzita Putih & M. Hairy Ibrahim. (2013). Pengaruh Persekitaran Fizikal Bilik darjah Terhadap Tahap Keselesaan Pengajaran dan Pembelajaran. Perak. Universiti Pendidikan Sultan Idris.
5.James Ang Jit Eng, Ed.D. (2014). Pengurusan Bilik Darjah: Strategi-Strategi Mewujudkan Komuniti Pembelajaran Berkesan. PTS Publications & Distributors Sdn Bhd.
Rujukan tambahan
6.Aney. amin & Norasmah (2019). Pengurusan bilik darjah Guru baharu Yang mengikuti program pembangungan Guru baharu (ppgb). Jurnal Pendidikan Malaysia 44(1)(2019):21-27
Laman webnya http://ejournal.ukm.my/jpend/article/download/44.01-03/9343
Rujukan tambahan
6.Aney. amin & Norasmah (2019). Pengurusan bilik darjah Guru baharu Yang mengikuti program pembangungan Guru baharu (ppgb). Jurnal Pendidikan Malaysia 44(1)(2019):21-27
Laman webnya http://ejournal.ukm.my/jpend/article/download/44.01-03/9343
Comments
Post a Comment